Dödsdom?

 

Jag vet inte när hon använde cykeln senast. Minst 8 år har min dotters svarta mountainbike stått i cykelstället. Punktering på båda däcken. Vet förresten inte om man kan kalla det däck längre. Rostig kedja. Växel- och bromsvajrar hängde löst. Smutsig! Ramen har klarat sig utan rostskador. Den har varit stulen en gång också. En fastighetsskötare hittade cykeln i en knarkarkvart på Kungsgatan, lämnade in den hos polisen med en förhoppning om att bli dess nya ägare. En vecka innan det ofrivilliga ägarbytet så ringde vi och kollade på hittegodset. Så kom cykeln hem igen.

 

Skrota eller vårfixa? Det var gårdagens uppdrag att kolla upp. Jag började med att spola av skiten, innan jag gick till cykeldoktorn för att få en diagnos. Han började med att knacka på ramen. Däcken blev utdömda. Kostnad 250kr/st för ett byte. Övriga åtgärder ska han ha 200 kr för (billigt). Alltså - summa 700 kr för att få en körduglig cykel. Jag protestera lite. Man kan ju köpa en ny cykel för runt 1000 kr. Javisst, svarade doktorn, men då får du ganska snart lägga ut 2000 kr på reparationer också. Samtidigt som han sa att jag får aldrig en sån här cykel för några 1000 kr. Det är bra kvalité. Jag har en cykel. Så jag försökte med att sälja cykeln till reparatör'n. Näpp. Det gick inte heller. Han hade fullt med cyklar på lager. Och trångt i den lilla butiken.

 

Cykeln ska jag hämta efter påsk. Kanske säljer jag den vidare. Eller så tar sonen hand om den. Jag är imponerad över mitt sifferminne, som jag inte har nåt. Lyckades öppna kombinationslåset på andra försöket...














.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0